Kwaliteit, privacy en klachtenregeling

KWALITEITSJAARVERSLAG

Het kwaliteitsjaarverslag kan bij ons opgevraagd worden, o.a. door zorgverzekeraars

PRIVACY

De praktijk handelt geheel volgens de privacywetgeving AVG; klik hier voor het volledige privacyreglement van de praktijk.

PATIËNTENERVARINGSONDERZOEK

Kwaliteit en patiëntervaringsonderzoek Qualiview
Voor onze praktijk is de kwaliteit van de fysiotherapeutische zorg zeer belangrijk en wij toetsen deze kwaliteit dan ook op continue basis. Hiermee streven wij er naar om de kwaliteit van zorg vanuit uw optiek als patiënt, te verbeteren. Uw ervaring als patiënt is dus van essentieel belang!

Om te meten wat u als patiënt heeft ervaren met betrekking tot kwaliteit en zorgverlening binnen onze praktijk, verstuurt een onafhankelijk en geaccrediteerd meetbureau, genaamd Qualizorg BV, dagelijks vragenlijsten (Qualiview) naar patiënten die binnen onze praktijk zijn behandeld en vrijwillig deelnemen aan dit onderzoek.

Met Qualizorg waarborgen wij uw anonimiteit en de kwaliteit van de meting. Uw ingevulde vragenlijst wordt dus anoniem verwerkt, alles conform de AVG. Dit betekent dat niemand ooit zal weten wie welke antwoorden heeft gegeven. De gegevens worden niet voor een ander doel gebruikt dan voor het toetsen van de kwaliteit van de verleende zorg. Invullen is vrijwillig en heeft geen enkele invloed op de zorg die u (of uw kind) krijgt. Het kost u ongeveer 5 minuten om de vragenlijst in te vullen.

U ontvangt een e-mail, waarmee u uw vragenlijst anoniem kunt invullen.

Heeft u vragen over de vragenlijst of het onderzoek, dan kunt u meer informatie vinden op www.qualiview.nl of via deze site contact opnemen met Qualizorg.

KLACHTENREGELING

Heeft u een klacht? We lossen het samen op.
Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat u een klacht heeft. Normaal gesproken bespreekt u uw klacht met uw behandelend fysiotherapeut. Heeft dit niet uw voorkeur dan kunt u zich richten tot de praktijkhouder.
De fysiotherapeut registreert de ontvangen klacht op een klachtenformulier en meldt de klacht bij de praktijkhouder. De praktijkhouder bepaalt in overleg met de fysiotherapeut de te nemen acties en welke tijd nodig is voor het oplossen van de klacht. Degene die de klacht heeft ingediend, wordt hierover geïnformeerd.
De praktijkhouder bewaakt alle acties die genomen worden om de klacht op te lossen. Iedere klacht wordt afgesloten met een tevredenheidscontrole. Als de klacht naar tevredenheid is opgelost, wordt dit genoteerd op de klachtenkaart. Tevens wordt de oorzaak van de klacht vermeld en wie verantwoordelijk is voor het betreffende proces, de afspraak of de norm. Daarmee is de klacht als afgehandeld geregistreerd.

Klachtenregeling Fysiotherapie
Als u er niet uitkomt met uw fysiotherapeut en de praktijkhouder of u bent niet tevreden met de geboden oplossing, dan is er voor u een wettelijk goedgekeurde klachtenprocedure (klik hier voor meer informatie). De Klachtenregeling Fysiotherapie biedt u een onafhankelijke klachtenfunctionaris. U kunt telefonisch contact opnemen met het verzoek om ondersteuning van een klachtenfunctionaris te krijgen bij het indienen van een klacht. Neem hiervoor contact op met KNGF Ledenvoorlichting via 033-4672929.
De onafhankelijke klachtenfunctionaris bekijkt uw klacht, geeft advies over het indienen van een klacht, helpt bij het formuleren ervan en geeft advies bij het zoeken naar een oplossing. U krijgt binnen twee weken een reactie van het secretariaat of de klachtenfunctionaris op uw ingediende klacht.

Geschillencommissie Fysiotherapie
Bent u niet tevreden over de geboden oplossing of over de klachtafhandeling door de Klachtenregeling? Dan kunt u terecht bij de Geschillencommissie Fysiotherapie. Deze commissie geeft een bindend advies, zowel voor de fysiotherapeut als voor u.
Wilt u een oordeel van de geschillencommissie? Dan betaalt u 50 euro als tegemoetkoming in de kosten. Als u ook een schadevergoeding eist, is dit 100 euro. Deze kosten moet u betalen, ongeacht of u in het gelijk wordt gesteld. In uitzonderlijke gevallen kan de commissie de verplichting tot een bijdrage kwijtschelden.

Contactgegevens
Klachtenregeling en Geschillencommissie Fysiotherapie
Secretariaat Klachten en Geschillencommissie Fysiotherapie
Postbus 248 3800 AE Amersfoort
033-4672900

Regionaal Tuchtcollege van de overheid
Vindt u dat de fysiotherapeut een waarschuwing moet krijgen of, in het uiterste geval, zijn vak niet langer mag uitoefenen? Klachten over uw behandeling of bejegening door een fysiotherapeut kunt u indienen bij één van de vijf Regionale Tuchtcolleges van de overheid.
Als het Regionaal Tuchtcollege het eens is met uw klacht, kan de fysiotherapeut worden berispt en in het uiterste geval mag hij zichzelf geen fysiotherapeut meer noemen. Als u wilt, kunt u een advocaat inschakelen die u vertegenwoordigt.

Contactgegevens
De Regionale Tuchtcolleges zijn gevestigd in Groningen, Zwolle, Amsterdam, Den Haag en Eindhoven. Voor uitgebreide informatie over de procedures en formulieren voor het indienen van een klacht kunt u contact opnemen met de Regionale Tuchtcolleges. Op www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl vindt u de contactgegevens.